CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, November 1, 2009

Aku Mesti Menulis....

"Ahhh..aku x kira...aku mesti menulis juga hari ini...lantak le org nak paham ke..buat2 paham ke..x paham ke...buat2 x paham ke...yg penting aku mesti tulis!!" bentak hati kecilku.....

Apa yg ada dgn tajuk di atas?Ye...aku pun x paham pada mulanya...tapi aku mesti pahamkan juga..seperti kata pepatah English, “Do not fear risk. All exploration, all growth is calculated. Without challenge people cannot reach their higher selves. Only if we are willing to walk over the edge can we become winners.”

Off topic : erkk..ada kaitan ke pepatah tu dgn citer ni??hahaha

On topic :

Apa kata hari ini kita belajar mengubahsuai sistem pam air sedia ada yg menggunakan kawalan elektrod biasa kepada pam yg menggunakan sistem Variable Speed Drive (VSD)??haha...

Baiklah...apakah kebaikan menggunakan VSD ini?Kebaikan utamanya adalah memanjangkan jangka hayat pam tersebut..Dalam penggunaan pam yg menggunakan kawalan elektrod, penggunaan motor pam tersebut adaah tidak berdasarkan kepada penggunaan sebenar permintaan air (water demand). Ini bermakna, walaupun permintaan air berkurang, kelajuan motor pam tersebut masih pada kadar yg sama. Dengan penggunaan VSD, penggunaan motor adalah berdasarkan permintaan air yg mana kelajuan motor pam tersebut akan berkurang atau bertambah mengikut permintaan air.

Bagi menggantikan sistem pam sedia ada ini, panel pam sedia ada boleh dikekalkan. Terdapat beberapa penambahan dan kerja ubahsuai yg perlu dilakukan bagi membolehkan sistem VSD ini ditambah kepada sistem pam sedia ada. Komponen yg terlibat dalam kerja-kerja menaiktaraf sistem pam ini adalah seperti Frequency Inverter, Programmble Logic Controller (PLC), Electrical Contactor,Control Relay dan sistem instrumentasi.

Fungsi utama Frequency Inverter tersebut adalah untuk mengawal kelajuan motor. Sebagai contoh, apabila frequency inverter ini membekalkan frequency output pada kadar yg lebih rendah, kelajuan motor tersebut secara automatiknya akan diperlahankan dan begitulah sebaliknya.

PLC pula adalah teras kepada sistem tersebut. Ia akan mengumpul segala data Auto/Manual signal, Dry Run signal, inverter stop signal dan pump trip signal. PLC ini sendiri terdiri daripada komponen-komponen time switches, counters dan contactor relays.

Fungsi utama electrical contactor pula adalah sebagai suis yang akan mengawal sistem pam tersebut.

Sistem instrumentasi ini terdiri drp beberapa komponen iaitu Electromagnetic Flowmeter, Flow Signal Converter, Pressure Transmitter dan Pressure Gauge.

Electromagnetic Flowmeter : di pasang pada bahagian paip agihan di dalam rumah pam dan bertindak untuk mengukur 'ouflow rate' yang dibekalkan drp rumah pam kepada kawasan yang hendak dibekalkan seperti kawasan perumahan.

Flow Signal Converter : di pasang dlm rumah pam untuk memaparkan kadar pengepaman (pumping flow rate).

Pressure Transmitter : dipasang pada bahagian paip agihan. Digunakan untuk memantau tekanan pam (0 - 10 bars). Signal akan dihantar memalui kabel kepada frequency inverter untuk mengekalkan tekanan air. Bacaan tekanan air tersebut boleh dilihat melalui VSD LCD Display. Selain itu, pressure gauge juga perlu dipasang sebagai rujukan.

Dry Run Electrode System : level elektrod akan dipasang pada bahagian tangki sedut (suction tank) dan controller pula akan dipasang pada panel pam sedia ada. Fungsinya adalah untuk melindungi pam tersebut yg mana apabila tangki tersebut kering/tiada air, maka secara automatiknya pam tersebut akan berhenti.

Demikianlah penerangan ringkas daripada aku berkenaan sistem VSD untuk pam. Untuk makluman lanjut, hubungi pengedar/pembekal pam yang terdekat..wakakaka..

Wassalam...

P/s : Erkk....aku rasa xde sape pun yg berminat nak baca sampai abis citer ni...wakakaka

3 comments:

vagg© said...

ahkak telah khatam membaca sebelum ON TOPIC dan P/S itu sahaja wakakakakakaka

Kreator said...

Wakaka..dah agak dah xde sape nak baca citer...baca citer ni ibarat baca nota fizik je...wahahaha

Unknown said...

11-10-17 , Vsd water pum ni sama tak fungsi dia macam Vsd dalam HVAC Room ?? Harap dpt membantu ^^