CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, October 31, 2008

Aku & Kerja (Episod 2)

Esok Sabtu?whoarghh har har har…best giler….boleh bangun lambat…tapi apa kan daya, aku terpaksa menggagahkan diri jugak utk ke pejabat esok kerana ada beberapa kerja yg belum settle..cess….shop drawing yg belum disemak makin meninggi bukan setakat kat atas meja aku, bahkan mulai memenuhi setiap sisa2 ruang lantai berhampiran meja aku….sampai aku nak letak kaki aku kat atas lantai pun kena hati2 sebab takut tersepak rimbunan drawing tu..hahaha…ada shop drawing dari projek kat dungun…dari projek kat kubang kerian..dari projek kat cendering..dari projek kat jalan duta…huh..kalau di ikutkan hati aku yg kejam, mau je aku reject semua drawing tu..abis citer…huhuhu (aku xdelah sekejam itu)….Lepas tu, x cukup dgn shop drawing tu, dpt lagi satu job pulak ptg tadi…aku kena tolong QS buat evaluation harga tender sbg independent checker…kiranya aku ni third party la…sebab bukan company aku yg jadi konsultan untuk projek tu….pulak tu, xde drawing M&E..hanya berpandukan BQ lump sum dan drawing arkitek semata-mata..nak cepat lak tu…bengong!!!tapi xpelah…kalau evaluation aku x cukup tepat dan jitu, sekurang-kurangnya aku ada alasan sebab aku x dpt drawing M&E..whark kah kah kah!!!

Kali ni, aku rasa nak bercerita pasal salah satu projek aku yg banyak mengembangkan pengetahuan aku..yg banyak mengajar aku erti sebuah persahabatan (cess..apa kena mengena!!)..Projek ini berada di Kuala Terengganu berdekatan bukit besar dan sudah pun beroperasi sejak tahun 2007 (rasa-rasanya la..dah lupa lak..hehe)..defect liability period pun sudah tamat..Projek ini adalah sebuah hypermarket 2 tingkat dan sebuah bangunan 3 tingkat lain disebelahnya (dikenali sbg nnex block)..Hypermarket ini terdiri drp Mall Area, Sales Area, Warehouse & pejabat manakala annex block terdiri drp komponen utamanya iaitu food court, asrama & training centre. Projek ini dijalankan secara tender konvensional.

Projek ini bermula peringkat design sejak tahun 2005 lagi..ketika itu masih banyak benda yg aku sedang nak belajar.Dah le masa tu aku sorang2 je kat bahagian mekanikal selain boss aku…terpaksa la aku sendiri buat semua design dari heatload calculation sampai le ke hydraulic calculation..lepas tu, drawing pun aku sendiri yg kena buat sorang2..perghh…memang tak berperikemanusian lansung..memang tak terurus lansung diri aku masa tu..huhu

Dari segi sistem mekanikal yg terlibat, berikut adalah senarainya :

1) Air Conditioning

-Menggunakan sistem ‘Water Cooled Chiller’ yang berkapasiti 2 x 325 RT (each)
-Semua ‘Air Ahandling Unit’ (AHU) diletakkan secara berpusat dan sistem ‘return’nya adalah secara ‘free return’ sementara utk shoplot dipasang dgn ‘Fan Coil Unit’ (FCU).
-Pengiraan heatload adalah berdasarkan kriteria suhu 22˚ C ± 2˚ C dan relative humidity 50% RH .

2) Smoke Spill System

-‘Smoke management system’ perlu digunapakai dengan memperkenalkan ‘smoke spill system’. Sistem ini dipasang utk bahagian sales area dan mall area.

3) Fire Protection System

-Sprinkler System (High Hazard for warehouse & OH III for the rest)
-Hose reel system
-CO2 fixed installation system for all electrical room (consumer side)
-Clean agent system for TNB Substation (Argonite gas)
-Fire alarm & detection system (convensional type)

4) Internal Plumbing System

-Cold water plumbing using suction tank & all distribution pipe via pnematic pump variable speed type.
-Sanitary plumbing including grease interceptor for all kitchen

5) Transportaton System

-2 units Travellator with 9000persons/hr @ 30 mpm
-1 no. Goods Hoist at capacity of 1500 kg @ 7 mpm
-1 no. Goods Lift at capacity of 2500 kg @ 30 mpm

6) Mist System

-Sistem ‘mist fan’ lengkap dgn unit ‘high pressure pump’ di pasang utk food court bahagian annex block.

Sepanjang perjalanan projek ni, banyak giler meeting yg aku kena attend…dan sepanjang meeting tu jugak, bermacam-macam benda yg aku auta..huhuhu..kena marah tu, memang biasa la…pernah sekali tu masa site meeting, kitaorg round site dulu sebelum start meeting tu…tgh syok round site, ntah camne kaki aku tersepak plywood yg sedikit terkopak dari permukaan lantai..dan akhirnya, bedebab aku jatuh terlentang…perghhh….rasa nak je aku sorok muka aku kat celah2 plywood tu..abis putih seluar dan baju aku dgn debu..dah le masa tu jatuh depan client…Dato’ pun ada masa tu..nasib baik xde yg gelak…kalu ada yg gelak, memang saje nak menempah kasut boot aku la tu…huhu…

Tapi, memang aku bernasib baik kerana dpt handle projek tu…aku bersyukur kerana banyak ilmu yg aku pelajari..bukan selalu dpt projek buat hypermarket camtu…huhu…

Habis…Tamat…


3 comments:

fAtrinA said...

kretaor~

pojek apa ni?mcm penah nengok je...tp d mana yer...plz fresh me!hahahhaa

Kreator said...

fatrina~
Hehehe...buat2 x kenal lak...padahal, awk kan pelanggan tetap kat situ..setiap kali dtg shopping je, mesti pak guard bangla tu dah spare satu parking utk awk...wawawawawahhh....

Al Kurdi Trading & Contracting Company said...

I expected to thank you for this uncommon Information, I positively treasured every single piece of it. I have you bookmarked your site to take a gander at the latest stuff you post. Your blog is appealing. I get happiness from it.Fixed Gas Detection System in Saudi Arabia